Sabtu, 31 Disember 2011

selamat tahun baru 2012...

2011 berakhir! masih terbayang dingatan betapa syahdunya nak meninggalkan 2010, 2011 sya berpindah dr Cheras ke Ampang.... byk sgt kenangan manis di cheras! kawan2, teman serumah, jiran2 dan semua disana adalah kenangan indah... selepas ddk di Ampang dr 2011 sya mula kehidupan baru yg lebih bersemangat! mmg perit nak lalui sesuatu yg bru... bru kerana sya sudah ada tanggungjawab!! usaha demi usaha utk sya pulang ke tanah air! impian utk pulang semula ke Johor semakin menebal disebabkan ibu yg memelihara aku semakin tua! jadi aku aply macam2 kerja di Johor! walaupun aku hampir kukuh di KL, tp aku redha. akhirnya aku dpt tawaran mengajar di UTHM, walaupun hanya pengajar sambilan tp aku rasa cukuplah utk aku bertapak di Johor.. perit mmg perit tp aku kuatkan hati! jadi aku lalui juga hari demi hari! alhamdulilah.. bermula dgn niat yg baik segalanya baik2 belaka.. skrg aku sgt heppy disini.. bersama life bru, kawan baru, teman serumah bru, pelajar2 baru, lebih dekat dgn keluarga, lebih tenang dan aman!! selamat tinggal 2011, selamat dtg 2012.
sebelum aku teruskan cerita pasal thn bru. aku nak cerita pasal kisah bln12 2011, sblm menyambut thn bru ni ada 2 perkara yg sgt best dlm life aku! dan ada 2 perkara sedih yg aku terpaksa lalui.... aku mulakan dgn yg best!!

1. pelajar kelas aku di UTHM telah menjuarai ASPISIASI SENI UTHM dgn membawa teater BANGSAWAN PUTRI BALQIS! pada malam tu sya dijemput sbg juri. tetapi sya tahu pelajar saya juga memasuki pertandingan itu. bg sya tak salah sbb kalau di Malaysian idol, akademi fantasia, mentor dan pilih kasih sendiri cikgu dia org pernah jadi juri! yg penting kita adil. malah juri ada ramai... tak akn menang satu kumpulan tu dgn undian sorang juri shj.. perlu sokongan yg lain.. kalau memang bagus conferm menang.. sya pun tak teragak - agak nak bg markah teruk kepada budak2 kelas sya kalau mereka memalukan sya! tp malam tu mereka membanggakan sya sehingga sya sendiri terpegun melihat mereka... hebat! sya itu shj mampu sya ckp! hebat! tahniah... 2. persembahan penutupan KARNIVAL KOKURIKULUM dr pelajar kelas aku tlh mendapat pujian dr TNC UTHM. mula2 sblm persembahan sya sgt risau, sbb vvip malam tu org penting UTHM, TNC dan pengarah kebudayaan dan kokurikulum. sya terfikir macam2.. terutama bla sya tgk show2 dr group lain hya 10-15minit shj, itu pun dah bosan! inikah show 1jam. show penuh MUZIKAL P.RAMLIE... sya dah agak dah.. show teater penuh mmg tak sesuai utk persembahan selingan utk majlis macam ni, tp sya yakinkan diri bahawa pelajar sya blh bawa dgn cemerlang... ble show bermula.. audio buat problem.. sya jadi gelabah.. tp selepas tu semua lancar! ok! sejujurnya mmg show malam tu tidak memuaskan hati sya.. sya pernah lihat mereka buat show lagi bagus pada malam exam sblm ini, mereka mgkin penat dan hilang fokus! sya merasa sgt tidak selesa sehingga habis show budak kelas sya... tup tup tup.. sewaktu TNC bg ucapan.. pertama sekali dia ucap tahniah dan dia ckp dia sgt suka persembahan teater MUZIKAL P.RAMLIE.. berkali kali dia sebut... sya jadi teruja dan hilang panas semua! ahahaha... kalau TNC dr UM,UITM dan USM sya tak heran sbb disana ada falkulti seni persembahan, tp ble dia UTHM mmg tak ada langsung falkulti kebudayaan... jadi bla org besar puji, ianya sgt berharga buat sya! terutama pelajar sya! mereka sudah melakukan yg terbaik. tahniah semua...

inilah TNC UTHM yg sporting.. best!!

perkara sedih yg melanda aku pada bln12 2011 adalah 1. abg sulong aku.. MOHAMMED BIN YUSOF telah meninggal dunia.. (walaupun kami tak rapat tp dia sgt syg aku) "sedari jam2petang anak saudara sya call sambil menagis - nagis... ckp abg sya sedang nazak.. sya jadi takaruan.. kemudian akak sya call ckp dia OTW pergi hospital tgk abg, sya pun berkemas utk ke hospital.. kemudian akak sya call lagi bg thu bahawa abg nak jmpa mak... hati sya lagi celaru! bla mak yg sedang sakit nak diheret ke hospital Johor yg jauh dr rumah endau tu! aduhh.. sya sgt risaukan kesihatan mak.. bg sya kesakitan dan nyawa mak lebih berharga dr segalanya... termasuk nyawa sya! sya jadi gila sekejap... tp sya berdoa dan tawakal agar mak selamat dlm perjalanan.. kesian mak.. :( ble mak sampai di hospital, mak tak blh bangun langsung.. anak dan cucu2 mak semua menunggu mak dibawah hospital utk bawa mak naik ke atas tgk abg yg sedang nazak.. mak tak blh bangun.. mak mtak utk rehat sekejap.. tp org2 di situ mendesak utk ketepikan kereta... ramai org pujuk mak utk naik juga.. cucu2 mak cari kerusi roda.. aku memujuk mak.. mak mmg akn dgr ckp aku.. mak pun bangun.. aku angkat mak letak atas kerusi roda.. mula2 cucu mak bawa mak.. aku tgk dia org bawa macam nak terbang mak... aku jadi marah sbb mak dah muntah2.. aku tak suka org buat mak macam tu.. mmg abg tengah nazak.. tp itu kerja Allah.. mak yg blm nazak ni jgn kita paksa dia buat benda yg menyusahkan dia.. aku ambik kerusi roda dr cucu mak.. aku bawa mak dgn berhati - hati.. apa yg penting bg aku adalah mak!! setiba mak di katil abg.. semua org berkumpul.. ramai yg teresak - esak... mereka buat mak macam mak tak sakit pun.. aku simpati pada mak dan abg.. aku pun turut melakukan yg terbaik.. mak ddk sblh katil abg.. dlm keadaan yg lemah, mak gagahi juga utk berckp dgn abg yg sedang nazak... akak ipar aku ambik tangan mak dan satukan dgn tanggan abg.. mak maafkan segala dosa abg dan halalkan segalanya... selama dua hari abg nazak... akhirnya abg menghembuskan nafas yang terakhir selepas mak memaafkan abg!! subahanallah IBU... kaulah segalanya IBU!!!! 2. mak aku sakit kuat!! (walaupun itu mak angkat aku, tp dia jaga aku sejak aku lahir! tiada dua, hya dia ibu aku!) skrg mak hampir pulih... aku hya harap mak sihat je! sbb awal thn 2012, dlm bln may aku nak bawa mak ddk dgn aku! aku harap sgt dpt jaga mak dan balas jasa mak pada aku.. itu harapan aku... masa arwah ayah pergi dulu.. aku sempat jaga dia dua bulan di hospital... sampailah dia menutup mata... aku rasa tak terkilan sgt la... sbb tu la aku blh kawal diri bila dpt thu ayah dah tak ada... aku harap sblm mak menutup mata aku nak jaga dan balas jasa mak aku! walaupun mereka bkn darah daging aku.. aku syg mereka spt mereka syg aku.. mereka syg aku lebih dr anak mereka sebenar! aku syg mereka sgt2....

inilah keluarga aku, sebahagian je! yg lain pemalu nak bergambar!!

aku sayang korang sangat2 sampai mati!!! 2011 yg berlalu.. byk meninggalkan kenangan... dlm 2011 sya mengajar di UTHM sya kenal dgn ramai orang, mula2 housemate bru! kemudian kawan2 sekerja baru! pelajar baru! geng teater baru! semuanya baru... ble dah tiba uthm byk la kerja yg aku buat.. aku mmg tak suka ddk diam.. aku suka buat program... maka bermula dengan festival teater MAKUM aku didik budak2 UTHM ke UM lawan teater, mereka telah berjaya bawa 2 anugerah! cukup memadai bg aku! kemudian kelas yang aku ajar masuk pertandingan ASPISIASI SENI UTHM mereka juara, dan persembahan penutup mereka dpt pujian.. alhamdulillah.. dr sinilah aku kenal budak2 baik yg sgt aku senang berdampingan... terima kasih adik2 ku... ANDIKASAPUTRA, AJIEB SUPIAN, JOJIE, MIRA, BELLA, ZAMIY, BOB, LEMAN, AKMAL, ZARIF, NABIL, BANI, FIE, ADAA dan ramai lagi.. terumasuk budak kelas aku yg sgt best!!



kadang2 yg terlalu indah itu bkn kita rancang, dan yg terlalu pahit itu sebenarnya blh kita hindarkan tetapi kita enggan! jadi utk thn 2012 ini aku mengambil PENGORBANAN ADALAH SATU CARA UTK MENDAPAT SESUATU YG TERBAIK SELEPAS ITU NANTI!!!

akhirnya... anak buah sya (andikasaputra) muncul di pentas mengambil anugerah PELAKON TERBAIK UTHM. kejayaan ini sempena lakonannya yg cemerlang dalam teater tanah bernanah MAKUM di UM, memegang watak anjah bukan mudah... tp andika berjaya membawa dgn baik sekali.. sehingga rakan lakonya KIAH dan MINAH berjaya mengondol anugerah pelakon harapan terbaik... tahniah andika!! 2012 akn mendatang sya mengharap byk lagi aktiviti dan kenangan indah yg blh dikumpul utk 2013... moga kita panjang umur dan dimurahkan rezeki.. ameen... thn dpn sya akn pentaskan 4pementasan teater... : 

1. BUKAN MALAIKAT utk produksi UNIVERSITI MALAYA
2. JALANG BELAKANG BUKIT BINTANG utk produksi UTHM
3. AZURA THE MUZIKAL utk kelas TEATER
4. SUDIRMAN THE STORY utk kelas tarian NANTIKAN YG TERBAIK DR SYA!

Tiada ulasan: