Ahad, 2 Disember 2007

Variasi seni eddy

Aku Dan Sesuatu

Tari Tapesty ASK 2004 memberi pengalaman berharga kepada eddy kerana telah mengenali dan menari lebih dari 10 tarian di Malaysia.


Aku dan Kawan-kawan ASWARA


Inilah teater Pertama lakonan aku di ASWARA.


King Lear : Ahmad Yatim : Antara pensyarah yang aku kagumi bakatnya.

Muzik

tari

Nyanyian

tarian

pertandingan tarian



Variasi Seni Eddy, hidup ini perlukan variasi kerana keseimbangan hidup dapat dihayati dengan variasi yang indah.. begitu juga dalam bidang seni.. ianya lebih indah jika dipelangikan… Pengalaman dalam bidang pengacaraan bermula dengan Persembahan teater Teater tari Puteri Manora Panggung bandaraya pada 2007 Eddy bertindak sebagai pengacara persembahan itu. Seterusnya Pertandingan nyanyian one in UM Keseluruhan pertandingan dan persembahan 5th Kolej Universiti Malaya dan KPS Universiti Malaya 2007 dalam pertandingan ini Eddy dapat mengacara pertandingan yang di undangi oleh artis terkenal seperti DELIMA dan Kifli AF.

Bersama DELIMA


Kifli ni sepupu Eddy



Sekadar Naib Juara


Nyanyian amal


Juara Mr.Kolej 2 Mr.Tenggayun

Eddy juga tidak ketinggalan menjadi krew untuk persembahan tari, muzik dan teater. Malah Eddy tidak akan menolak kerja dibelakang tabir kerana Eddy meminati seni persembahan kecualilah Eddy terlalu sibuk dengan persembahan lain. BERMULA dengan “Tingginya Menyapu Awan” Arahan : Ahmad Yatim Pengalaman dalam bidang Produksi Teater Moden Malaysia Auditorium MTC Jalan Ampang pada19 – 20 Ogos 2003 Asst Stage Manager. Seterusnya Teater Bangsawan“Puteri Patmawati”Arahan dan karya Rahman B. 4 – 6 Mac 2004 di Auditorium MTC Jln Ampang sbg krew diikuti Teater Moden Malaysia Wira Bukit Arahan Ahmad Yatim17 – 20 Oktober 2002 di panggung MTC Jln ampang. Sbg krew. Kemudian Teater Experimen“ Silang Kata” Arahan : Marlia Musa September 2003 Panggung Muzium Negara sbg krew. Seterusnya Tari “Jamu” pada Oktober 2004 di Panggung Experimen A.S.K sbg krew kemudian Persembahan Muzik “Pick Up The Pices” pada January 2005 di Panggung Experimen A.S.K diikuti Bengkel dan persembahan 4th asean Youth Culural Forum. Komplek Perdana siswa Universiti Malaya sbg krew pada thn 2006 seterusnya Teater M ke M Pementasan Teater Pengijazahan UM,Pada 15 mac 2007 di MTC Kuala Lumpur sebagai krew.



Penganti Zen (Naib Juara)



Tarian Dan Nyanyian Patriotik


So U Think U Can Dance? sekadar stage ke3



group A-Go-Go


KuKulit



Walaupun Eddy meminati bidang teater, Eddy juga menceburi bidang muzik dan tari. Sebenarnya eddy sangat mengemari muzik dan gemar menari. Apa guna minat jika tidak mencubanya. Bermula dengan Menari Dabus, Endang, Mangunatip dan Joget Tari“Tempestry” Disember 2004 Panggung Experimen A.S.K kemudian Tarian Kreatif Moden utk Pelancaran Produa Myvi‘MYVI’ May 2004 Hotel J.W.Meriot. seterusnya NyanyianLagu : Malu-malu Kucing untuk Rumah Anak Yatim Sri Kandi.” Januari 2005 Rumah Anak Yatim Sri Kandi.Sabak Bernam. Kemudian Bermain Geduk Untuk Persembahan Wayang Kulit di MTC“Memanah 40 lontar pohon beringin April 2003 MTC seterusnya Eddy menceburi bidang tari secara serius walaupun dari usia 10 tahun Eddy telah menari semasa di Johor bermula dengan Festival Seni Universiti Malaya (Tarian Kreatif) Kukulit Disember 2006 DTC UM kemudian Tarian moden sempena malam puisi 5th Kolej Mengiringi nyanyian. Love Cinta02 March 4, 20075th KOLEJ dan pertandingan So U Think U Dance Hip – hop dan jazz Stage 1 dan 2 March 2007 Panggung Bandaraya. Kemudian Show case Muzik Universiti Malaya Muzikal‘Vokal Utama’ April 2007 Auditorium KPS diikuti pula Tarian Mengadap Rebab Pusat kebudayaan Universiti Malaya Mengadap Rebab September 2006 KPS UM.



mangunatip

impian cinta lagu kegemaran ku di majlis anugerah sukan um

dabus






penganti zen (korus)


kejayaan


Terkadang tu Eddy teringin juga menyertai pertandingan untuk mengetahui kemampuan diri dalam bidang yang di ceburi seperti lakonan , nyanyian, penulisan dan taria. Percubaan Eddy berhasil dan tidak mengecewakan apabila Eddy memenangi tempat pertama dalam pertandingan pencarian Mr. Kolej 2 iaitu Mr. Tenggayun, juara penulisan puisi daerah sempena hari guru, juara penciptaan lirik lagu ASWARA. Dan tempat kedua dalam pertandingan teater MAKUM dan tari FES.SENI UM. Serta banyak lagi. Jom lihat perjalanan seni eddy dalam pertandingan seni. Bermula dengan Sayembara Deklamasi Puisi Peringkat Daerah Mersing Johor Johan Dataran Mersing2000 diikuti pula Sayembara Deklamasi Puisi Peringkat Negeri Johor. 5 terbaik Dataran Pontian Johor2001. kemudian “Mencipta Puisi Sempena Hari Guru Peringkat Daerah Mersing Johor”. Johan S.M.K.S.M2000 seterusnya “Mencipta Puisi Sempena Hari Guru Peringkat Negeri Johor”. Saguhati S.M.K.S.M pada tahun 2000 kemudian Mencipta Lirik lagu Jabatan Penulisan ASK. Johan ASK 2004 diikuti Mr.Tenggayun (Mr.Kolej kediaman Kedua) UM Johan Universiti Malaya2006 kemudian Pertandingan Karaoke 5th kolej No.5 Kolej 5. Universiti Malaya200 seterusnya Teater Makom (Pengganti Zen) 2006 mewakili Universiti Malaya sbg Pelakon Naib Johan Universiti Malaya2006 diikuti Festival Seni Universiti Malaya (Tarian Kreatif) Naib Johan Universiti Malaya2007 kemudian Festival Seni Universiti Malaya (SketsaBoria) No.4 Univesiti Malaya2007 seterusnya Seketeriat untuk pertandingan One In Um saringan dan suku akhir di 5th kolej dan akhir di KPS. Ajk tertinggi Universiti Malaya2007. VARIASI adalah jalur pelangi yang indah. Jalur itu akan menjadi lebih indah jika ianya dihayati...




_________________________________________________________________



Pengalaman Eddy dalam bidang penyiaran



sejarah seni




Pengalaman eddy dalam bidang penyiaran masih agak terbatas kerana jadual belajar dan pengajian di ASK dan Universiti Malaya sangat ketat. Hanya masa yang terluang semasa cuti semester sahaja dapat digunakan untuk mengikuti produksi penyiaran sebagai pelakon. Pengarah dan krew.bermula dengan Telimovie Mr. Sekretari terbitan Tv1 pada tahun 2004 sebagai Ast.Produksion Manager, Drama Dokomentari On Call terbitan Tv1 dan Multi Utama Produksion pada tahun 2005 sebagai pelakon utama, kemudian Telimovie Puing – puing terbitan UMNO tayangan bertempat di PWTC Kuala Lumpur. Filem Pendik yang bertajuk Anjakan sebagai pelakon untuk penilaian tahun Akhir pelajar Akademi Seni kebangsaan pada tahun 2005, seterusnya Drama terbitan AKS dan TV1 yang berjudul Siapa Dia sebagai pelakon pada tahun 2003. Drama berjudul Sayang Khalid terbitan Akademi Seni Kebangsaan sebagai pelakon pada tahun 2003. Akhir sekali Drama terbitan Akademi Seni kebangsaan yang bertajuk Dan Allah Selamatkan Kamu sebagai pengarah pada tahun 2004. itulah sebahagian penglibatan eddy dalam bidang penyiaran… mungkin kerana eddy lebih meminati bidang persembahan dan banyak menyertai persembahan menyebabkan eddy kurang melibatkan diri dalam bidang penyiaran… lihat akan datang eddy akan bercerita tentang dunia persembahan yang sebati dalam diri eddy… jauh dan panjang.. pahit dan manis.. suka dan duka.. segalanya dalam dunia persembahan.. I love… arts performer..



persembahan



Ebi and me




faizal and me





aku

Tiada ulasan: