Selasa, 12 Julai 2011

BERAKHIRNYA ITU MERAH "dalam hati sya bangga biarpun belum puas di mata sya"

Akhirnya.... niat hati untuk menyudahkan perlajanan di Kuala Lumpur dgn persembahan terakhir berhasil. alhamdulilah bkn niat untuk mementaskan teater sblm sya ke UTHM malah rata-rata penonton yg hadir menyukai persembahan itu... iklas sya cakap sya terkejut untuk pementasan hari partama AHAD dimana sya dpt byk sms yg menyatakan perasaan teruja dan terharu dgn cerita itu merah. padan la mata mereka masa kua panggung merah hari tu... ada yg menitiskan air mata.. hehehehe terharu!!!!! thank ya.... betul tak (reza hasbi, rose, andrey, lin dan fiza?) sentimental betul la korang.. hehehe... thank. walaupun dimata sya belum berpuas hati namun dihati sya!!! merasa sangat bangga pada keseluruhan produksi sya.... terutama kepada pelakon... mereka jugalah krew, sm dan pelakon!!! tahiah semua... kita boleh... hari kedua.. isnin agak menakutkan sya, sebab isnin tau2 je la... hari org kerja. takot macam2 takot penonton tak ramai, takot pelakon penat sbb siangnya dia org kerja... takot dan terus takot... tp alhamdulilah... apa yg sya takot tu menjadi sesuatu yg boleh sya rasakan hebat... penonton boleh tahan jugak... pelakon kurang membuat kesilapan.. tp emosi kurang la sbb kepenatan... namun begitu lepas sya jumpa penonton diluar rata2 ckp mereka tersentuh byk part dlm teater ni... semalam ada yg menitiskan air mata sewaktu scn CU AKIM MONOLOG dan waktu ROSLI BG THU MERAH DAN MENINGGAL DUNI. hari ni penonton tersentuh dgn dialog ROSLI MARAH MERAH DAN API KERANA BERGADUH DIMALAM RAYA. nampaknya tujuan teater itu berjaya "SENI UNTUK MASYARAKAT" alhamdulilah... terima kasih Allah... kerana merestui kami.. kami iklas.. sya jujur dlm karya sya.. iklas juga... pasti!!!....




...ITU MERAH... menitiskan air mata penonton!!!

terima kasih kepada para pelakon yang sudi menyertai produksi ini. walaupun hya token shj. tetapi sya kagun dgn commitment mereka. thank semua... thank wan,ello, shamien, ash, azam... thank korang terbaek dihati sya.... (kepada shamien dan wan thank kerana sangup berkejar kejar dr tempat kerja ke latihan) st menghargainya.... thank juga kat Mohd nurul hazirin... tlg aku utk audio... hidir yg sudi join bengkel dan wat laighting.. thank sgt2... tanpa korang ..itu merah tak sesucsess ini... walaupun tak la sehebat mana.. tp jujur sya kata. utk latihan tak lama dan pelakon yg 1st time berlakon sya jujur rasa mereka lebih hebat dr sesetengah budak teater yg ambik teater di IPT. paling sya terharu dan terkejut bila hari pertama AHAD, watak CU AKIM yg dibawa oleh Shamine sgt berjaya... tahniah..!!! utk pementasan"...itu merah" ini sya cukup berpuas hati kerana penonton blik dgn sesuatu.. itu penting!!! thank korang.... thank jugak buat En. Raizuli, En. Asmadi dan warga Taman Budaya KL. Thank...

thank kepada semua yg sudi hadir pada hari ahad dan isnin... thank ya.








ITU MERAH... awal simbol yg ditonjolkan adalah kematian.. dan surah yasin keudara dlm scn kematian itu kerana makna - makna dlm surah itu... moga ianya sampai... ameen....

kemunculan scn kelahiran bila pelakon mula bangun dr bawah... selepas kelahiran tentu MERAH muncul... merah darah dr kelahiran.. bayi yang merah.. lahir dr cinta yg merah.. segalanya bermula dengan MERAH!!!!

API, MERAH dan ROSLI... hidup dr kecil hingga dewasa... sewaktu kanak2 mereka tidak pernah bergaduh kerana kanak2 itu jujur dlm melakukan apa2 shj. perkara ini terlihat sewaktu mereka remaja. jiwa remaja yg suka memberontak... nampak byk kesilapan masing2 tp kenagan zaman kanak2 memberi mereka tersedar... pentingnya persahabatan..

bila dewasa mereka merindui zaman remaja dan kanak2 itu. mereka mahu mengulanginya tp setiap yg berlalu pasti tidak dpt diulang lagi.. jika dpt diulang pun tidak sama seperti dahulu... Merah meninggal dunia dlm dunia kegemilangannya... kejayaan Api tidak dpt dirasi oleh Merah... mereka kehilangan....

Tok Wan Pi.. iaitu Api mewariskan cerita persahabatan kepada anak cucunya terutama kepada Cucunya yang bernama AKIM. Akim yg sgt rapat dengan tok wannya merasa terharu dengan cerita tok wan yg tidak ada dizaman ini..

bait bait dialog yg sya suka "hargailah apa yg kita ada sekarang.. jgn nanti bila dah tak ada kita akan tahu bawa kita amat memerlukannya"~

WALAUPUN SYA MASIH BELUM PUAS HATI DAN MASIH RASA KURANG PADA SEGALANYA TP SYA BANGGA BILA ADA PENONTON YG MENITISKAN AIR MATA DAN KELUAR DENGAN SESUATU.... tahniah semua!!

terima kasih semua~

2 ulasan:

Muslimah Optimis berkata...

rasa teringin pulak nak tengok teater ni.. lama tak tengok teater..last tengok teater 2009 rasanya

EddyRusdiTheater_Arts & Hairstylist berkata...

hehehe... nanti kalau sya pentaskan lagi, sya bg tahu k. thank MO